مرکز همایشهای ادیان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی
- نویسنده فریبا فانی ملکی
- استاد راهنما محمدمنصور فلامکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
گفتگوی بین ادیان که در این رساله موضوع پژوهش قرار گرفته است ، همواره در طول تاریخ و در مواجهه بین فرهنگها مطرح بوده و لزوم آن احساس شده است. ولی در قرن حاضر بدلیل تغییرات کلی و دگرگون شدن اوضاع ، این موضوع بصورت یک ضرورت تاریخی درآمده است. این رساله می کوشد تا محملی برای این گفتگو بیافریند و در پس این گفتگو و شناخت، جستجوگر پیوندی منطقی در بین ادیان مختلف جهان باشد چرا که ادیان در عین گونه گونی، همگی جلوه گر یک حقیقت واحدند. به بیان دیگر تمایزات بیشتر در اشکال و قالب هاست ولی اساس تجربه دینی، حضور در ساحت قدسی و درک و احساس نوعی نزدیکی با معبود است، خواه اسمش را پرشدن از روح القدس بگذاریم، خواه یکی شدن آتمن و برهمن و یا هر تعبیر دیگری. طرح ارائه شده در این رساله تلاش نموده است در عین تاکید نمودن بر وجود این حقیقت واحد، گونه گونی این نگرشها نسبت به این حقیقت را محترم و لازم بشمارد.
منابع مشابه
مرکز گفتگوی ادیان (میعادگاه)
در میان عناصری که تمدن را می سازند، نقش دین را نباید نادیده انگاشت . در واقع، هر تمدنی ، ی زیرساخت دینی دارد که روشنگر فرهنگ آن است . با شروع قرن جدید، آتش جنگ ، همچنان در اغلب نقاط جهان شعله ور است و تمدن و فرهنگ را مورد تهدید قرار می دهد. این مساله، وظیفه ادیان و بویژه ادیان الهی را سنگینتر از پیش ساخته است . با توجه به موضوع مهم "گفتگوی تمدنها"، ضرورت گفتگوی ادیان آشکارتر می شود. پیروان ادیا...
15 صفحه اولمرکز همایشهای آئینی ایرانیان با رویکرد به مرکزگرایی در معماری ایرانی
با نظر به اینکه هر جامعه برای نشاط معنوی، نیاز به عوامل فرهنگی و هنری دارد و با توجه به غنای فرهنگ ایران از نظر تنوع آئینها و جشنهای باشکوه که قدمت آنها به تاریخ و تمدن ایران زمین برمی گردد، طراحی مکانی با مفهوم مرکز گرایی برای گردهمایی ایرانیان پاسخ مناسبی برای این مهم به نظر می رسد. مفاهیم مرکز به خصوص در معماری ایرانی، معانی ژرف و واجد مفاهیم فرا مادی و عرفانی هستند؛ که انسان را از ماده فرات...
بررسى تطبیقى در ادیان ایران باستان « دجال » و ادیان ابراهیمى
عقیده به ظهور « موعود » مخصوص به دین یا ملّت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعى بدان اقرار آورد هاند؛ و براى رهایى جهان از چنگال ظلم و تباهى، ظهور نجى آخرالزمان را انتظار مى کشند؛ و بالطبع هر ملّتى بنا بر آموز ههاى دینى خود از آخرالزمان و جزئیات آن به نوعى سخن به میان آورد هاند امّا چیزى که غیرقابل انکار است وجود نقاط مشترک بسیارى است که نه تنها در ادیان ابراهیمى بلکه در غالب ادیان شاه...
متن کاملطراحی مرکز گفت وگوی ادیان و مذاهب ایران
یکی از مهم ترین دغدغه های امروز صاحبان ادیان بزرگ در جهان برقراری صلح و ایجاد رایطه بین پیروان ادیان است تا همه در کتار هم بتوانند بسیاری از مشکلات و سوءتفاهم ها که حاصل کنش و واکنش ملت های مختلف نسبت به بحث دین است و بعد از واقعه یازده سپتامبر شدیدتر شده است و سوالات بسیار زیادی در رابطه با دین به بار آورده، را پاسخگو باشند؛ لذا برای نزدیکی به هم و تعامل فکری با یکدیگر بر اساس نظریات فیلسوفان ...
15 صفحه اولبررسى تطبیقى در ادیان ایران باستان « دجال » و ادیان ابراهیمى
عقیده به ظهور « موعود » مخصوص به دین یا ملّت خاص نیست. هر یک از ملل منتشر در عالم به نوعى بدان اقرار آورد هاند؛ و براى رهایى جهان از چنگال ظلم و تباهى، ظهور نجى آخرالزمان را انتظار مى کشند؛ و بالطبع هر ملّتى بنا بر آموز ههاى دینى خود از آخرالزمان و جزئیات آن به نوعى سخن به میان آورد هاند امّا چیزى که غیرقابل انکار است وجود نقاط مشترک بسیارى است که نه تنها در ادیان ابراهیمى بلکه در غالب ادیان شاه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023